over ons

plezier en ontwikkeling
Voetbalontwikkeling; hoe kunnen we kinderen met nog meer plezier nog beter leren voetballen in een veilige omgeving. De woorden plezier, ontwikkeling en een veilige omgeving zijn hier nauw aan elkaar verbonden. In de praktijk horen we rond voetbalvelden nog wel eens discussie; “plezier is het allerbelangrijkste” of “het gaat allemaal om ontwikkeling”.
Jongens en meisjes van 5 en 6 jaar beginnen met voetballen met bijna allemaal dezelfde reden: ze vinden het ‘leuk’ en blijven vervolgens voetballen zolang het ‘leuk’ is. Er is al veel onderzoek gedaan naar wat de mens drijft om ‘iets te gaan doen’ en dit vol te houden. Zoiets vereist motivatie.
Intrinsieke motivatie is een belangrijke factor om te gaan beginnen met voetballen en te blijven voetballen. Het belangrijkste motief om te stoppen is dat sport ‘niet meer leuk is’ (NOC*NSF/GfK, Sportersmonitor 2012). Plezier is dus een belangrijke factor om te beginnen met sporten en te blijven sporten. Plezier is ook een belangrijk onderwijsmiddel. Immers functioneren de hersenen beter wanneer zij in een zogenoemde positief emotionele staat zijn. Plezierhormonen zorgen voor een optimale werking van de hersenen en worden onder andere aangemaakt wanneer mensen met plezier sporten.
geniet van het moment



